W Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie otwarto 6 lipca br. wystawę plenerową pt. „Polski przemysł lotniczy. Od traktatu ryskiego do kampanii wrześniowej”, przygotowaną przez Centralną Bibliotekę Wojskową w związku z przypadającą w tym roku 120. rocznicą urodzin i 90. rocznicą śmierci inż. pil. Zygmunta Puławskiego, najsłynniejszego konstruktora lotniczego II RP.

 

Wystawę zainaugurował Szef Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk wspólnie z Wicemarszałek Sejmu RP Małgorzatą Gosiewską, reprezentującym Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciecha Skurkiewicza Pawłem Dychtem, Zastępcą Dowódcy Sztabu Generalnego Wojska Polskiego gen. dyw. Dariuszem Plutą, Dowódcą Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni Tomaszem Piotrowskim, reprezentującym Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych gen. bryg. Krzysztofem Żabickim, Dyrektorem Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego dr. Janem Tarczyńskim oraz Zastępcą Dyrektora Muzeum Łazienki Królewskie Małgorzatą Grąbczewską.

 

Podczas uroczystości medalami „Pro Patria” uhonorowani zostali szczególnie zasłużeni pracownicy CBW: Martyna Dobrzyńska, Monika Jóźwik, Agnieszka Marek, Justyna Morka oraz Joanna Zacharska. Minister Kasprzyk przypomniał, w jakim kontekście historyczno-politycznym rozwijał się przemysł lotniczy w Polsce po I wojnie światowej:

 

Dzięki pokoleniu, które miało niewzruszoną wiarę w niepodległość, Polska odzyskała w 1918 roku wolność. Co więcej: obroniła ją w wojnie z bolszewicką Rosją, wyznaczyła swoje granice w starciach z Niemcami w Powstaniu Wielkopolskim i trzech Powstaniach Śląskich, stając się po stu dwudziestu trzech latach niewoli państwem wyśnionym, bo niepodległym. Tamto pokolenie wiedziało dobrze, że niewzruszona wiara w niepodległość nie może zakończyć się wraz z odzyskaniem wolności, jej obroną i wyznaczeniem granic. Wiedziało również, że w ówczesnym położeniu geopolitycznym Polska przetrwa tylko dzięki temu, że będzie silna i mocna – powiedział Szef Urzędu, podkreślając rolę przemysłu lotniczego w rozwoju gospodarczym odrodzonej Rzeczpospolitej:

 

Elementem siły niepodległej Polski był polski przemysł lotniczy, któremu poświęcona jest ta wystawa. Tamto pokolenie wiedziało, że Polska będzie silna, jeżeli będzie rozwijała się jej myśl techniczna; że Polska będzie w stanie ocalić swą suwerenność, jeżeli światłe umysły poświęcą się bez granic jej służbie, tak jak uczynił to aż do swej tragicznej śmierci inż. Zygmunt Puławski zaznaczył Jan Józef Kasprzyk.

 

To, co jest prezentowane na tej wystawie, to powód do dumy z pokolenia, które nie tylko przywróciło nas na mapy świata, ale również starało się w okresie międzywojennym dołączyć Polskę do grona państw, które cieszą się uznaniem przez rozwój swojej myśli technicznej związanej z awiacją – zakończył Szef UdSKiOR.

 

Minister Kasprzyk odczytał również list od Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marleny Maląg, która podkreśliła, że wystawa przygotowana przez CBW jest piękną lekcją historii dla wszystkich pokoleń polskich rodzin, lekcją patriotyzmu i powodem do dumy z osiągnięć naszych przodków”. Z kolei posłanie od Marszałek Sejmu RP Elżbiety Witek odczytała Wicemarszałek Małgorzata Gosiewska. Uroczystość zakończyło otwarcie ekspozycji, która prezentowana jest na ogrodzeniu Łazienek Królewskich od strony Belwederu.

 

--
Zygmunt Puławski urodził w Lublinie 24 października 1901 r. W rodzinnym mieście pobierał swoje pierwsze nauki w Szkole Handlowej Męskiej. Od jesieni 1920 r. rozpoczął studia w Warszawie, zostając studentem Wydziału Mechanicznego Politechniki Warszawskiej. To właśnie w jej murach zajął się lotnictwem. Pod koniec 1923 r. opracował projekt szybowca. W wieku 23 lat zdobył nagrodę w konkursie ogłoszonym przez Departament Żeglugi Powietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych na projekt dwupłatowego samolotu myśliwskiego.

 

W 1926 r. został powołany do Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa. Po odbytym wstępnym szkoleniu wojskowym i teoretycznym kursie lotniczym dalsze przeszkolenie w lotach odbył w Szkole Pilotów w Bydgoszczy. Pracę zawodową rozpoczął w 1927 r. w Warszawie, zostając kierownikiem grupy konstruktorów Centralnych Warsztatów Lotniczych. Tam opracował swój pierwszy samolot myśliwski PZL P-1. W lutym 1931 r. dokonał pierwszego oblotu swojej nowej konstrukcji PZL-12. 21 marca 1931 r. uległ wypadkowi w czasie oblotu amfibii pod niebem Warszawy. Zmarł w wyniku odniesionych obrażeń w jednym ze stołecznych szpitali.