Uroczyste zakończenie ogólnopolskich: XXII Konkursu Historycznego oraz X Olimpiady Tematycznej odbyły się 3 czerwca 2017 r. w Sali Musztry w Szkole Podchorążych w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Podczas gali finałowej p.o. Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk uhonorował Medalami „Pro Patria” nauczycieli zasłużonych dla kultywowania pamięci o walkach o niepodległość RP, którzy od lat są zaangażowani w przygotowanie konkursu. Odznaczeni zostali: Dariusz Dudziak, Leszek Jasiński, Zbigniew Grzesiak, Zofia Ogonowska, Przemysław Paradowski, Andrzej Sepełowski, Edyta Zielińska, Edyta Porządnicka-Lamch, Jerzy Śnieć.

 

Walczący o niepodległość Polski brali siłę z poprzednich pokoleń. Pokolenie powstania listopadowego brało swoją moc, brało swoją siłę z poprzednich pokoleń. Z pokolenia konfederatów barskich i jeszcze z tego etosu rycerskiego I RP. Potem z tych młodych podchorążych siłę brali powstańcy styczniowi, legioniści Józefa Piłsudskiego, żołnierze Polskiej Organizacji Wojskowej i wreszcie żołnierze Polskiego Państwa Podziemnego i Wojska Polskiego walczącego na wszystkich frontach II wojny światowej. Brali siłę z poprzednich pokoleń, ponieważ zgłębiali również wiedzę dotyczącą pokoleń poprzednich. W Rzeczypospolitej historia zawsze znajdowała swoje szczególne miejsce. O czerpaniu siły z poprzednich pokoleń wielokrotnie mówił św. Jan Paweł II, który został ukształtowany w modelu wychowania II RP, gdzie bardzo duży nacisk kładziono właśnie na edukację historyczną. Jan Paweł II pisał w swojej ostatniej książce, która ukazała się zaledwie parę tygodni przed jego śmiercią - w „Pamięci i tożsamości” - że dzieje narodu i historia narodu to ciąg pokoleń, które połączone są tymi samymi wartościami. Cieszyć się należy, że młodzi ludzie, laureaci konkursu i olimpiady mogą dzisiaj swoje laury odbierać w obecności pokolenia walczącego o niepodległość Rzeczypospolitej - w obecności kombatantów, w obecności dam i kawalerów orderu wojennego Virtuti Militari - mówił gratulując laureatom konkursu p.o. Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk.

 

Oprócz wspierania świadomości patriotycznej, konkurs popularyzuje wśród młodzieży tematykę historii wojskowości oraz wiedzę o losach żołnierza i dziejach oręża. Budzi również zainteresowania przeszłością i kształtuje umiejętności krytycznego myślenia o dziejach minionych. Co ważne, rozwija także umiejętność pracy ze źródłami historycznymi pisanymi i materialnymi.

 

Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych z klas IV–VI, uczniów gimnazjów i zasadniczych szkół zawodowych, szczególnie zainteresowanych historią wojskowości. Tematyka tegorocznej edycji obejmowała historię Polski i historię powszechną dziejów oręża polskiego w latach 1531 – 1683 z uwzględnieniem znajomości m.in.: broni i barwy, architektury obronnej, literatury, malarstwa batalistycznego i portretowego, muzyki i pieśni, tekstów źródłowych, topografii wojskowej, heraldyki, sfragistyki i falerystyki (pieczęcie, odznaki i znaki honorowe) formacji wojskowych oraz sylwetek dowódców.

 

Organizatorem i ogólnopolskim koordynatorem konkursu jest Mazowiecki Kurator Oświaty działający w porozumieniu z innymi kuratorami. Honorowy patronat nad tym wydarzeniem objął Minister Edukacji Narodowej.

 

Współorganizatorami Konkursu są: Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w  Warszawie, Stowarzyszenie Inicjatyw Edukacyjnych „Delta” w Płocku oraz Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

 

Współorganizatorami Olimpiady są: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Centralna Biblioteka Wojskowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, natomiast partnerem jest Fundacja Rodziny Józefa Piłsudskiego. Olimpiada współfinansowana jest ze środków Fundacji PZU.

 

nr 11 (407) listopad 2024

listopad